Punkyfish Forum

Hét gezelligste aquarium forum van Nederland.

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Zo 13 Mrt 2011, 21:53 
Klinkt misschien als een belachlijke vraag maar puur uit nieuwsgierigheid:
kun je kikkervisjes in een bak plaatsen samen met guppy's/platy's?
mvg,
Carian

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 14 Mrt 2011, 00:37 
Denk het dat zie je in de natuur toch ook niet, platy's zijn tropisch en kikkers leven in ons land,,

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 14 Mrt 2011, 08:24 
Gebruikers-avatar
Ik zeg nee, want als het goed is is het verboden om kikkervisjes uit de natuur te vissen en dan houden.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 14 Mrt 2011, 12:04 
Beheerslid
Gebruikers-avatar
:) kikkervisjes eten ook graag allerlei andere diertjes op :)
Echte rovertjes, al zien ze er zo kwetsbaar uit!

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Do 24 Mrt 2011, 23:12 
En ze zijn overigens ook nog eens beschermd

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo 10 Apr 2011, 20:55 
Ik zou ze zowieso niet bij de platy's doen, maar volgens mij is het bij zowel de groene als de bruine kikker toegestaan om kikkerdril te houden, Mits je niet te veel in een bak doet en de kleine kikkertjes zodra ze dus poten hebben, vrij laat in de sloot waar ook het dril vandaan komt. Ik heb vorig jaar een speciaal aquarium ingericht en zo meer dan 50 kikkertjes weer kunnen vrijlaten in de sloot waar ze zijn gelegd. Ik heb dit gedaan omdat de kinderen uit de buurt kikkerdril zo fascinerend vinden dat ze de helft al hadden verwoest voordat ik er ook maar wat van kon zeggen. De kikkers hadden namelijk een mooi plekje aan een platte kant van de wal gekozen, waardoor de kinderen zo de handen in het water konden doen en veel kikkerdril konden pakken. Dit belande natuurlijk geheid op het droge waardoor al die kleine kikkertjes ten dode waren opgeschreven. Ik heb het zelf dus gedaan vanwege het feit dat hier elk jaar tijdens de trek meerdere kikkers, zo'n 8 dit jaar die ik gezien heb op een kleine 5 meter weg werden plat gereden. Ik heb alle kikkertjes toen ze poten kregen weer vrijgelaten. Want op dit moment als alle 4 pootjes zijn doorgekomen ziet de wet ze als kikker en is het verboden ze te houden.
De kikkers zijn de afgelopen dagen weer flink bezig geweest, en toen ik langs de sloot liep zag ik al weer sporen van de kinderen die weer flink wat kikkerdril hadden platgestampt. Zo liep ik dus vorig jaar de sloot te controleren en al het dril weer terug te gooien.
Maar nee bij platy's absoluut niet doen, ten eerste vervuilen kikkervisjes de bak heel veel. Je moet de bak dus minimaal 2 keer als het niet meer is, stofzuigen en water verversen. Daarnaast hebben ze veel water nodig in de kikkervis periode maar zodra ze poten krijgen, zou je het waterniveau moeten verlagen en verhogingen aanbrengen in de vorm van steen of drijfplanten. Maar ik zou er niet weer aan beginnen. Hoop dat ik je zo wat info. heb kunnen geven.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Do 14 Apr 2011, 12:48 
Gebruikers-avatar
Ik had ze vroeger gewoon in een bak in de tuin. Hier had ik dan kikkervisjes en paddenvisjes in. Als voer gaf ik fijngewreven vijverkorrels. Tropische vlokken moeten ze ook wel eten denk ik. Verder ook watervlooien en muggenlarven. Wanneer ze poten kregen deed ik er wat stenen in en drijvende stukjes hout en later bracht ik ze naar de sloot.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Do 14 Apr 2011, 12:51 
Gebruikers-avatar
voor meer informatie bekijk de links in dit topic is.
http://forum.punkyfish.nl/viewtopic.php?f=31&t=77284

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Za 16 Apr 2011, 18:42 
Als de temperatuur in je bak niet te hoog is kun je er best enkele kikkervisjes in doen.
Kikkervisjes zijn geen rovers. Ze eten plantaardige kost, vooral algen. Rond de metamorphose verandert hun darmstelsel en schakelen ze over op dierlijk voedsel, kleine insecten.
Kikkerdril en kikkervisjes mag je houden. Dat is destijds zo in de wet bepaald omdat het voor biologielessen en dergelijke van waarde wordt geacht de ontwikkeling te kunnen volgen.
Zodra het kikkers worden mag je ze inderdaad niet meer houden.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 04 Jul 2011, 21:47 
ik had er 1 van mijn buurjongetje in me aquarium gedaan.
want die waren al heel oud en kregen geen pootjes. (ze kwamen bij mij uit de tuinvijver)
maar deze bleef maar groeien en vertikken om pootjes te krijgen.
en nu heb ik hem in het riviertje van de vijver gedaan en kan die lekker veel alg eten

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]