Punkyfish Forum

Hét gezelligste aquarium forum van Nederland.

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Ma 05 Sep 2011, 21:47 
Gebruikers-avatar
Coctails schreef:
Late reactie op deze post

Mooie aquarium Berjan, alles zit er inderdaad in wat nodig is voor deze mannen.

Ik zie wel aan hun schild dat je deze waarschijnlijk veel te veel eten geeft. De trachemys soorten moeten een zeer glad en koepelvormig schild hebben, zonder bulten ( Net zoals vrijwel elke waterbewonende schildpad ). Aangezien het mannen zijn, en die lengte al hebben, moet je ze echt niet meer dan 2x per week eten geven.

groetjes

Ik verbeter je even: Het is niet het aquarium van Berjan maar van franc.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo 07 Sep 2011, 09:26 
theod schreef:
Coctails schreef:

Ik zie wel aan hun schild dat je deze waarschijnlijk veel te veel eten geeft. De trachemys soorten moeten een zeer glad en koepelvormig schild hebben, zonder bulten ( Net zoals vrijwel elke waterbewonende schildpad ). Aangezien het mannen zijn, en die lengte al hebben, moet je ze echt niet meer dan 2x per week eten geven.

groetjes

Weet niet waar je deze informatie vandaan hebt maar het klopt niet.

Ten eerste is het afhankelijk van de streek waar de schildpad vandaan komt betreffende de "koepel" vorm, hoe noordelijker de plek waar hij vandaan komt hoe platter de schildpad.

Ook bultvorming komt niet door teveel eten maar door verkeerd voedsel, vaak een te veel aan (dierlijk)eiwit en een tekort aan vitamine D3.

1. Wat u zegt over het bultvormig schild is maar met een heel erg lichte korrel zout te nemen. Alle trachemys soorten hebben nu eenmaal een zeer glad schild. Zelfs de Ornata en Terrapen die zogezegd nog de meeste bultvorming hebben, hebben minder dan de schildpadden op de video.

2. Een tekort aan vitamine D3 klopt, MAAR dat is in combinatie met andere parameters die ik in de video absoluut niet zie. + Ik denk wel dat meneer goed genoeg voor zijn geelwangen wilt zorgen om ook voor UV te zorgen. Geelwangen beginnen pas die bultvorming te krijgen als ze een jaar of 4-5 zonder zitten en dan zou hun schild op de video veel groener uitslagen. Het kan wel degelijk door te veel eiwitten komen, was ik vergeten te zeggen, maar in dit geval denk ik echt wel aan gewoon te veel eten. Wat ik al heel vaak heb gezien. Mannelijke geelwangen zijn zelfs gevoeliger voor dit.

Ik zeg gewoon wat ik zie, na een paar decennia ervaring met deze dieren.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]