Punkyfish Forum

Hét gezelligste aquarium forum van Nederland.

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 24 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Zo 08 Okt 2006, 14:29 
Gebruikers-avatar
Interview en bakkenview Keukenprins

Piwi: Hoe lang ben je al bezig met aquaria?

Keukenprins:Ik ben vanaf mijn 10e ,nu zo"n 26 jaar, bezig met aquaria. Daarvoor hadden we in ons gezin een vissenkom (ja, ook ik ben helaas zo begonnen).

Ik kreeg van de overbuurman van een vriend van mij een aquarium van 80-40-40. Toen is het gedonder begonnen.

Piwi: Waarom ben je begonnen met het houden van aquaria?

Keukenprins: Wij als gezin hadden dus een vissenkom staan. Zelf zat ik 7 dagen in de week met het hengeltje aan de waterkant (behalve tijdens de kerstdagen, want dan mocht ik het niet van mijn ouders)......

Ik had dus al iets met vissen. Toen kreeg ik dat aquarium van die overbuurman en ja toen was het kwaad geschiedt. Het waarom is dus dat ik altijd al geïnteresseerd ben geweest in vissen en vissen houden ...ik ben zo wie zo een natuurgek!

Piwi: Hoe groot was je 1e aquarium en waarom?

Keukenprins: 80-40-40, waarom ..... omdat ze dat bakje wat ik kreeg niet groter (of kleiner) gemaakt hadden ;)

Piwi: Wat was je 1e vissen bestand?

Keukenprins: In de kom was dat een zwarte en een sluier goudvis, dit waren ook de allereerste bewoners van mijn 80-40-40 bak.

Piwi: Als je terugkijkt was dit toen een goed bestand? Qua grootte, qua waterwaardes, qua bezetting?

Keukenprins: Nou de allereerste bezetting was goed ja (2 goudvissen in een 80-40-40 aquarium, daar zou menig andere goudvis van dromen).

Daarna ging het natuurlijk hartstikke mis! Er kwamen guppies bij en later andere tropische vissen. Wel heb ik die goudvissen er toen snel uitgehaald maar of die weer de kom in gegaan zijn of naar iemand anders dat weet ik echt niet meer.

Ja, ook ik zette toen zo maar alles bij elkaar (tot op zekere hoogte, ik las wel veel boeken)...... maar echt goed advies heb ik nooit gekregen in de winkels over de bezetting realiseer ik me.

Wat dat betreft hebben we het nu beter met internet en de grotere concurrentie (kaf scheidt zich vanzelf van het koren). Naar waterwaardes werd toen nooit gekeken .. Ik moet zeggen dat men daar tegenwoordig beter op let.

En ik ben van mening dat het voor sommige vissen onbelangrijk is wat de waterwaardes zijn, mits ze niet te extreem zijn natuurlijk. Er zijn overigens ook wel vissen op te noemen waar het wel belangrijk voor is hoor, maar dat is maar een fractie van wat er aangeboden wordt. Ik heb nooit overdreven grote vissen in die 80 cm bak gehad. Pas in mijn 2e aquarium (100-40-48) heb ik maanvissen gehouden.

Piwi: Heb je bij je 1e aquarium hulp gekregen van mensen die er echt wat vanaf wisten of heb je het allemaal zelf uitgezocht, zo ja hoe?

Keukenprins: Die man waar ik de bak van gekregen had, die wist er een klein beetje wat van af maar ook best weinig. Hij heeft me geholpen met de bak opzetten (uitleg gegeven maar verder niks) en verder heb ik het inderdaad allemaal zelf moeten uitzoeken.

Zo ja hoe?

Nou dat kon maar op 2 manieren toen: lezen, lezen, lezen en fouten maken en zo dus zelf ondervinden ....

Zeker voor een 10-14 jarige!

Piwi: Wanneer ben je in aanraking met het forum gekomen en hoe en waarom?

Keukenprins: Wanneer? Dat zal een goede 2 jaar terug geweest zijn schat ik zo, hoe weet ik niet meer, maar volgens mijn vriendin was ik op zoek naar info over een vis en zodoende kwam ik op een forum terecht. Dit beantwoordt ook meteen het laatste deel van die vraag(en).

Piwi: Wat vindt je van je huidige vissenbestand qua grootte, waterwaardes, bezetting?

Keukenprins: Qua grootte (hoeveelheid vis?) nou die is aardig uitgebreid Netjes dus! Al blijven er altijd wensen over.

Ik let niet in alle bakken op de waterwaardes. Op zolder bijv. heb ik een kweekruimte en daar kweek ik veel levendbarenden (voornamelijk zwaarddragers), deze houden van hard water en dat komt hier uit de kraan. Daar doe ik dus niks aan!

Ook de ancistrussen en L-nummers die boven zitten, zitten gewoon op hard water (KH12). Uit kweekverslagen blijkt dat ze daar gewoon in kweken dus ik maak me niet te druk dat ze zich er niet prettig in zouden voelen, zelfs de L46 kweekt op dit harde water!

Iets anders is het voor mijn plantenbak, rio 400 (met planten, L-nummers, maanvissen en crenichicla compressiceps) en mijn garnalenbakjes (ook met planten uiteraard).

Deze worden ververst met osmose water en op een KH van 4 gebracht met mineralsalt.

De bezetting van mijn bakken:

Sommige bakken op zolder zitten soms beetje vol, andere zijn weer wat aan de lege kant. Ach als je het maar in de gaten houdt en goed verzorgt en ingrijpt als het dreigt mis te gaan!

Piwi: Hoeveel aquaria bezit je momenteel en welke soort aquaria zijn dit (biotoop, gezelschap, kweek)?

Keukenprins: Momenteel heb ik 37 aquaria in huis staan en dit blijft ook zo. Mijn vriendin vindt dit wel genoeg zo en dat is het eigenlijk ook. Ik mag dus niet klagen.

# 240-70-60 Dit is in principe een biotoopaquarium (Zuid-Amerika). Ik ben alleen qua planten wel wereldwijd gegaan aangezien de keuze anders zo vreselijk beperkt is en dat wilde ik niet. Dit aquarium staat in de huiskamer.

# 150-50-50 (rio 400) Is geen biotoop aquarium, al is de hoofdzaak van de vissen afkomstig uit Zuid-Amerika (heeeeeeel veel L-nummers) maar er zitten ook zoetwaterscholletjes in (Achirus achirus). Deze staat ook in de huiskamer.

# 50-35-40 (Aqua 65) Garnalenbakje (vuurgarnalen), wel speciaalbakje dus, maar geen biotoop. Deze staat in de keuken.

# 50-35-40 (Aqua 65) Garnalenbakje (White pearl) en er zit een kleine L46 in. Ook een garnalenbakje dus. Deze staat ook in de keuken.

# 100-35-40 (rio 125) Hier zitten 3 Tetraodon miurus in, een speciaalbakje dus. Staat op onze slaapkamer.

# 100-35-40 (rio 125) L144, L10a, Tateurndina ocellicauda en appelslakken. Staat op onze slaapkamer.

# 80-40-50 (panorama bakje), Crystal red garnalen, L10a, Ancistrus dolichopterus/sp2, jonge sturisoma"s. Staat op onze slaapkamer.

# 60-30-30 (record 60) Wat jonge sturisoma"s, jonge Crystal red garnalen (kweekbak). Staat op onze slaapkamer.

# 60-30-40 (record 70) Wat jonge sturisoma"s, Crystal red garnalen. Staat op onze slaapkamer.

De volgende bakken staan in de kweekruimte, de zolder dus.

# 100-75-50 (kweekbak) 3 x vrouw L46 (volwassen), 2 x man L46 (volwassen), 1 x L46 4 cm

# 100-75-50 (kweekbak) Hoogvinkarpers en dalmatiërmolly"s.

# 100-75-50 (kweekbak) Zwaarddragers.

# 100-75-50 (kweekbak) Zwaarddragers.

# 105-75-50 (kweekbak) Zwaarddragers.

# 105-75-50 (kweekbak) Zwaarddragers.

# 100-65-35 (kweekbak) kweekdieren Corydoras aeneus, C. paleatus, C. paleatus albino, C. "Greenstripe"

# 105-65-35 (kweekbak) Toekomstig Crystal red opkweekbak.

# 105-65-35 (kweekbak) groep van ongeveer 90 Corydoras panda, kweekgroep.

# 100-65-35 (kweekbak) in 3 delen verdeeld, (1) C. aeneus jongen, (2) C. aeneus, C. panda, C. Paleatus jongen, (3) C. aeneus jongen, Garra rufa, colisa lalia.

# 100-65-35 (kweekbak) In 3 delen verdeeld, (1) C. aeneus jongen, (2) C. "Goldstripe", (3) Diamantzalmen (tijdelijke opvang).

# 100-65-35 (kweekbak) in 3 delen verdeeld, (1) C. panda jongen, (2) L66 (kweekgroepje), (3) L 134 (kweekgroepje).

# 80-65-35 (kweekbak) Zwaarddrager kweekgroep (wagtail).

# 80-65-35 (kweekbak) Zwaarddrager kweekgroep (Marigold), L183, L144 kweektrio.

# 40-65-35 (momenteel quarantaine bak) Zwaarddrager wagtail en Zwaarddrager tricolor (vers bloed voor kweekgroep en nieuwe kleur).

# 80-65-35 (kweekbak) Pinokkiomeerval (hemiodontichthys acipenserius) met een boel jongen!

# 80-65-35 (kweekbak) Zwaarddrager kweekgroep ananas, Loricaria similima.

# 40-65-35 (kweekbak) jonge albino ancistrussen, Corydoras sterbai, C. aeneus en C. panda jongen.

# 80-65-50 (kweekgroep) in 2en gedeeld, (1) Ancistrus dolichopterus/sp2 kweekgroep, (2) Sturisoma aureum kweekgroep.

# 80-65-50 (kweekbak) jonge zwaardragers, albino ancistrus kweektrio.

# 40-65-50 (kweekbak) kweekgroep Corydoras sterbai.

Verder nog wat kleine bakjes (variërend van 60-30-30 cm tot 30-20-20 cm) om Corydoras eitjes in uit te laten komen, Crystal red"s hun larven kwijt te laten raken enz.

Piwi: Wat is je grootste wens op aquarium gebied?

Keukenprins: Nou er blijven altijd wel wensen over natuurlijk, maar ik zou het SUPER vinden als het binnenkort eens lukt om met de L46 te kweken.

Piwi: Waar erger jij je het meest aan in de aquariumwereld, dus wat zou er zeker verbeterd kunnen worden?

Keukenprins: Hmmmmmmmmmmmmmm, dat is een lastige! Ik kan hier verschillende dingen op antwoorden, telkens vanuit een andere hoek bekeken.

(1) Vanuit mezelf als persoon: Beter onderzoek en info over vissen. De amazone even als voorbeeld nemend: er valt nog zo veel te ontdekken en te leren maar ja het is gevaarlijk en kostbaar om daar onderzoek te doen.

(2) Als aquariumspeciaalzaakmedewerker: Mensen zoeken zelf zelden info, als je een hond of zo koopt, denk je toch ook eerst na wat het beestje nodig heeft (al zijn daar ook legio verkeerde voorbeelden van bekend). Zelf nadenken is soms ook erg moeilijk alhoewel dat vaak al voldoende zou zijn om veel problemen op te lossen.

(3) Op het forum. Personen die om advies vragen en daar vervolgens niks mee doen maar wel telkens weer nieuwe vragen en problemen hebben! Leren door schade en schande is goed (soms kan een experiment ook verhelderend zijn net als ik nu doe met de Tetraodon muirus) maar keer op keer de fout in gaan ondanks dat je er voor gewaarschuwd bent? Tevens kan ik mij ergeren aan het feit dat er te weinig serieuze onderwerpen aan bod komen.

Piwi: Wat is je grootste blunder op aquarium gebied?

Keukenprins: Echt veel mega blunders heb ik gelukkig niet gemaakt. Maar de laatste keer dat ik echt een fout maakte was wel een erge (kostbare) blunder. Ik had in mijn "rio 400" vissen zitten (Microgeophagus altispinosa) en die hadden last van wormen, deze hingen uit de anus.

Ik heb van mijn werk een medicijn meegenomen en toegediend. Dit werkte perfect tegen die wormen, alleen. mijn (Ivoor) appelslakken konden er niet tegen en zijn snachts dood gegaan en hierdoor ontstond blijkbaar een nitrietpiek.

De volgende ochtend werd ik door mijn vriendin gebeld (ik was aan het werken), dat er een boel vissen dood lagen in de "rio 400". Ze heeft toen meteen flink water ververst en de meeste slakken eruit gehaald. "s Avonds was er nog steeds nitriet te meten (0.5). We hebben toen weer een waterverversing gedaan.

Toen we de schade opnamen bleek er voor zo"n 500 euro vis, waaronder behoorlijk wat mooie L-nummers, dood gegaan te zijn! Stom van me, ik had moeten en kunnen weten dat de slakken er niet tegen zouden kunnen, die kunnen tegen geen elk wormenmiddel!

Piwi: Wat vindt jij de mooiste prestatie van jezelf op aquarium gebied?

Keukenprins: Moeilijke vraag. Ik denk dat het leukste/mooiste wat ik zelf bereikt heb is dat ik een behoorlijke berg kennis opgedaan heb (en deze wordt gelukkig nog dagelijks groter) en dat ik 80% van de vissen die ik houd of gehouden heb wel nagekweekt krijg.

Piwi: Wat zou je graag veranderen aan je aquarium?

Keukenprins: Mijn grote bak in de huiskamer, ondergaat een verandering qua techniek, eind deze maand. Aanzuiging van de filters wordt dikker en de buizen worden zwart geverfd en worden dan in de terrassen weggewerkt, zodat je ze niet of nauwelijks ziet.

Op zolder ben ik al een hele poos bezig met een automatische waterverversing, ik hoop dat die snel eens af is (het schiet al op, hij lekt alleen hier en daar een beetje).

Piwi: Als je een tip zou mogen geven, welke zou dit dan zijn?

Keukenprins: Als je een aquarium wilt/hebt, denk eerst goed na wat je wilt (qua vis bijv. of dat je een bak met planten wilt) steek daar wat meer tijd in, vergaar kennis en investeer goed in je aquarium met de juiste techniek. Dan heb je minder problemen met je aquarium en heb je er dus meer plezier van!

Piwi: Wat zou je willen zeggen tegen de mensen die deze vragenlijst lezen?

Keukenprins: Lees het aandachtig (en hopelijk met veel plezier) en als er vragen zijn stel me die gerust!

Piwi: Wat zou je aan ons, de interviewers willen vragen ?

Keukenprins: Nou,ik zou niet zo zeer iets willen vragen, maar ik wens hun wel succes met uittypen

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo 08 Okt 2006, 17:41 
Heel erg leuk verhaal. Succes Keukenprins, met je 'waterhuis'!

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 16 Okt 2006, 23:06 
Hee leuk interview!

blijf onder de indruk van al die bakken van keukenprins

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 16 Okt 2006, 23:08 
Gebruikers-avatar
DragonWish
DragonWish schreef op 16 oktober 2006 @ 23:06
Hee leuk interview!

blijf onder de indruk van al die bakken van keukenprins

Zondag de 22e kun je ze live komen bekijken!

Dan heb ik een openhuis voor het forum!

Zie bij onzinig topic.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 16 Okt 2006, 23:25 
Pff weet weer wat over jou aquarium wereld, en toch heb ik nog vraagjes..

je kweekt behoorlijk veel vissen, worden deze verkocht via de winkel waar je werkt?

Ben je eigenaar van "die" aquariumzaak of dergelijke?

En je zou je al je liters water eens op willen tellen!

Volgens mij staat je zolder plavon op instorten :D

Mooi interview en later hoop ik toch ook wel zo'n grote bak te hebben die in zo'n staat is!

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 16 Okt 2006, 23:56 
Gebruikers-avatar
henno
henno schreef op 16 oktober 2006 @ 23:25
Pff weet weer wat over jou aquarium wereld, en toch heb ik nog vraagjes..

je kweekt behoorlijk veel vissen, worden deze verkocht via de winkel waar je werkt?

Ben je eigenaar van "die" aquariumzaak of dergelijke?

En je zou je al je liters water eens op willen tellen!

Volgens mij staat je zolder plavon op instorten :D

Mooi interview en later hoop ik toch ook wel zo'n grote bak te hebben die in zo'n staat is!

We hebben zo"n 5000 liter water in huis staan, dit is exclusief ons waterbed :D

De vissen die ik kweek verkoop ik vooral aan de winkel waar ik werk maar ook wel hier aan huis hoor.

Nee ben dus GEEN eigenaar van De Maavis ik werk er 3 dagen in de week. Daarnaast werk ik nog wat uurtjes in een restaurant als kok (doe ik al 19 jaar inmiddels dat koken).

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 17 Okt 2006, 01:01 
wat een bakken :9 , heel leuk dat intervieuw!

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 17 Okt 2006, 08:48 
Heel leuk interview Alexander! :D

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 17 Okt 2006, 09:27 
Gebruikers-avatar
Pffff .. prachtig ! Hoeveel tijd ben je kwijt met het onderhoud van al die bakken ? Ik lees dat je automatische verversing wil . maar om van al die bakken water te verversen en ze schoon te houden, snoeien etc., kost volgens mij een hoop tijd !

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 17 Okt 2006, 10:18 
Erg leuk om dit allemaal te lezen, ben benieuwd hoe het word als jullie hier komen, zal wel wat korter zijn want ik heb maar 2 bakken i.p.v de 37 van kp.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 17 Okt 2006, 13:16 
Gebruikers-avatar
. ik heb er maar één . haha

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 17 Okt 2006, 13:46 
Gebruikers-avatar
The Crash Cowboy
The Crash Cowboy schreef op 17 oktober 2006 @ 09:27
Pffff .. prachtig ! Hoeveel tijd ben je kwijt met het onderhoud van al die bakken ? Ik lees dat je automatische verversing wil . maar om van al die bakken water te verversen en ze schoon te houden, snoeien etc., kost volgens mij een hoop tijd !

Op zolder ben ik bezig met automatische waterverversing.

Is bijna klaar zit nog 2 lekjes in de leidingen helaas maar is hopenlijk morgen opgelost!

Ben per dag zo"n 30 tot 45 minuten met aqua bezig, mijn vriendin ook zo"n 15-30 minuten en op mijn vrije dagen meestal een paar uur per dag.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 17 Okt 2006, 13:47 
Gebruikers-avatar
bennyvis
bennyvis schreef op 17 oktober 2006 @ 10:18
Erg leuk om dit allemaal te lezen, ben benieuwd hoe het word als jullie hier komen, zal wel wat korter zijn want ik heb maar 2 bakken i.p.v de 37 van kp.

Tsja zondag is er openhuis he dan kun je het live komen bekijken :D

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 17 Okt 2006, 13:51 
Ik zou graag komen, maar mijn moeder vind het te ver rijden, bla bla bla, is er soms iemand die uit limburg komt en nog een plaats over heeft O-)

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 17 Okt 2006, 13:59 
Gebruikers-avatar
bennyvis
bennyvis schreef op 17 oktober 2006 @ 13:51
Ik zou graag komen, maar mijn moeder vind het te ver rijden, bla bla bla, is er soms iemand die uit limburg komt en nog een plaats over heeft O-)

Volgens mij komt er niemand uit die hoek helaas.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 17 Okt 2006, 15:52 
Heb je voor die 37 aquariums + de inhoud eerst de loterij moeten winnen? :P Voor de rest erg mooie bakken!

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 17 Okt 2006, 15:55 
wat een bakken! wat een kennis! en wat een leuk interview! goed gedaan! :)

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo 18 Okt 2006, 14:37 
Gebruikers-avatar
Voorlopig heb je gelukkig geen last van dorst met al dat water.

Maar wel leuk en interessant om te lezen. Ook hier weer leuk om eens het gezicht achter de bakken te zien.

Wanneer komen jullie richting de Wormer??

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo 18 Okt 2006, 14:57 
Gebruikers-avatar
Peterbilt
Peterbilt schreef op 18 oktober 2006 @ 14:37
Voorlopig heb je gelukkig geen last van dorst met al dat water.

Maar wel leuk en interessant om te lezen. Ook hier weer leuk om eens het gezicht achter de bakken te zien.

Wanneer komen jullie richting de Wormer??

Daar moeten we nog even naar kijken is niet naast de deur namelijk.

Wil het combineren met iets anders een keertje!

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Vr 08 Dec 2006, 17:12 
Als ik alleen al naar dat aantal in bakken kijk word ik al hebberig :D leuk interview

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo 18 Mrt 2007, 11:03 
wow wat ben ik jaloers

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 24 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]